Yazın güzeli karpuz

Karpuz, yüksek oranda likopen, citrulin, kriptoksantin gibi sağlık için önemli öğeler içerir. Yüksek oranda su içermesi, uzun süre tok tutması nedeniyle sıklıkla diyetlerde kullanılır. Yüksek şekerlidir ve diyet yapanların uzak kalması gerekir diye ün salan karpuz, sanılanın aksina tam anlamıyla diyet dostudur. Glisemik indeks olarak 72 puan gibi yüksek bir puana sahiptir. Ancak glisemik yükü 4 gibi oldukça düşük bir puan olduğu için porsiyon kontrolü yapıldığı sürece rahatlıkla diyete dahil edilebilir. 

Yüksek su içerir, uzun süre tokluk verir

Pensilvanya State Üniversitesi’nde yapılan bir çalışmaya göreyüksek hacimli besinler kilo verme sürecinde büyük önem taşımaktadır. Karpuz yüksek hacim ve düşük kalori içeriği ile iştah kontrolü ve doyma üzerine en güvenilir besinlerden biridir. Karpuzun yüzde doksan ikisi sudur. Su içeriği yüksek besinler midede daha uzun süre kalır ve böylece doygunluk hissini arttırır. Bu daha az besin tüketerek toplamda daha az kalori alınması demektir.

Yüksek Antioksidan içerik

Karpuzun sağlığa faydalı özellikleri elbette ki sadece yüksek su içeriği ile sınırlı değil. Karpuz,  kalp ve damar hastalığı, kanser, diyabet başta olmak üzere pek çok rahatsızlığın önlenmesinde etkili olan likopen adlı bir antioksidan içeriyor. Büyük bir dilim karpuz beta karoten ihtiyacının yaklaşık %30’unu, günlük C vitamini ihtiyacının %80’ini karşılar. 

Bedeni temizler

Karpuz bedeni en iyi detoksifiye eden meyvelerde biridir. Bedeninizi temizlemek, hafifletmek istiyorsanız mevsim meyvelerinden karpuzu diyetinize ilave edebilirsiniz.

Kalp hastalıklarından korur

Sağlıklı yaşam tarzı seçimleri, yeterli ve dengeli bir diyete ek olarak tüketeceğiniz 1 porsiyon karpuz LDL kolesterolün oksidasyonu öneleyerek sizi damar tıkanıklığına karşı korur. Zengin potasyum içeriği ile kalp fonksiyonlarını dengeler, kan basıncının istenen seviyelerde olmasına yardımcı olur.

Prostat kanserinden korur

Karpuz içerdiği C vitamini, betakaroten ve barsakların düzenli çalışmasına yardımcı olan lif sayesinde bazı kanserlere karşı koruma sağlayabilir. Erkeklerde yapılan çalışmalarda diğer meyvelere ek olarak karpuz tüketiminin kolerakteal kanser oluşum ve prostat kanseri gelişim riskini azalttığı gösterilmiştir. 

Afrodizyaktır

Teksas A&M Üniversitesinde yapılan bir çalışmada karpuzun içindeki ‘citrulline’ adlı maddelerin cinsel problemlere yardımcı olabileceği görülmüştür. 

Karpuz kabuğunda bulunan alfa aminoasid olan citrulinevücuttaki enzimlerle tepki göstererek damar genişlemesine yardımcı olan 'nitrik oksit' denilen maddenin üretiminde kullanılan, kalp, dolaşım ve bağışıklık sistemine olumlu etkileri olan ‘arginine’ adlı aminoaside dönüşmektedir. Sertleşme problemi gibi yaşayan bireylerde nitrik oksit sorunun çözülmesine bir miktar yardımcı olabilse, doğru olan karpuzu tek çözüm noktası olarak görüp aşırı miktarda karpuz tüketmek yerine mutlaka bir doktora başvurmak olmalıdır.

Unutulmamalıdır ki; Paracelsus’un da dediği gibi ‘ilaç ile zehir arasındaki tek fark dozdur.’ Porsiyon kontrolü yapılmadan gerekenden fazla yenilen karpuzun bizlere fazla kilo olarak geri döneceği göz önünde bulundurularak makul miktarlarda tüketilmelidir. 

YORUM EKLE