Son makinist de gitti

1959 yılında girdiği demiryolları İzmir işletmesine 35 yıl ateşçi ve makinist olarak hizmet verdikten sonra 1994 yılında emekli olan ve son yıllarını da garlarda geçiren Münir Nevin sonsuz yolculuğa çıktı

YAŞAM 01.04.2020, 23:04 01.04.2020, 23:13
3940
Son makinist de gitti

İzmirGazetesi-ENGİN YAVUZ

Eskiden tramvay kullanan vatmanların izinli günlerinde bile tramvayla gezdiklerini duymuşsunuzdur.  TCDD’de kiminin “Münir Ağabey”, kiminin “Ustam” kimilerinin de “Dede” diye hitap ettikleri 80 yaşındaki Münir Nevin de işte öyle biriydi. Münir Nevin’i TCDD’nin İzmir’deki işletmelerinde en vasıfsız işçisinden, en üst düzey yöneticilerine kadar tanımayan yoktu. Gününün büyük kısmını  garlarda dolaşarak, personel veyöneticilerle sohbet ederek geçiren Münir Nevin, böyle yaşamaktan, hemen herkesten sevgi ve saygı görmekten memnundu. Kendisiyle Alsancak Garı’nda, hareket etmeye hazırlanan Bandırma 17 Eylül Ekspresi’nin tam karşısında yolcu salonunun girişindeki banklardan birinde oturup sohbet etmiştik. Münir Nevin, Denizli’de 1936 yılında doğduğunu ve askerlik görevi için 20 yaşında İzmir’e geldikten sonra bir daha geri dönmediğini belirtmiş,  askerliği bitince 1959 yılında Alsancak Garı’nda sundurmada göreve başladığını anlatmış ve şöyle demişti:

“ATEŞÇİ OLARAK BAŞLADIM”

“Buharlı lokomotifte ateşçi olarak işe başladım ve tam 12 yıl boyunca buhar kazanına kömür attım. Sonra Halkapınar Garı’nda görevlendirildim. 1972 yılında makinistlik kursuna devam ettim ve 4 aylık eğitimin bitiminde makinist oldum. Ama bana yolcu treni yerine hep yük trenlerini emanet ettiler. İlk kullandığım lokomotif 56 binlik dediğimiz Alman malı buharlı makine idi. 2. Dünya Savaşı boyunca kullanılan bu lokomotifleri savaş bitince TCDD’ye vermişlerdi. İki yıl boyunca İzmir-Denizli arasında yük taşıdım. 44 binlik, 46 binlik lokomotiflerle de yüzlerce sefer yaptım. Daha sonra beni motorlu tren makinisti yaptılar.”
Onca yıllık buharlı lokomotif alışkanlığının ardından 1960 model Fiat motorlu trenlere makinist olduğunu anlatan Münir Nevin şunları söyledi:
“Basmane’den Söke ve Ortaklara, Alsancak Garı’ndan Afyon’a ve Bandırma’ya, İsparta’ya yolcu götürüp getirdim. Motorlu trenler buharlı lokomotiflere göre kullanımı çok daha kolay araçlardı. Ama buharlı lokomotifleri daha çok sevdim.  İzmir’den Denizli’ye gidiş-gelişte 4 ton kömür yakıyorduk,  buhar kazanında mataralarda demlediğimiz çayın tadı hala damağımda. O buharlıların düdüğünü, bacadan gelen eşartman vuruşu sesini, pistonlardan gelen ‘Çuf çuf’” sesini çok özlüyorum.  46105 dediğim bir buharlı lokomotif kullanıyordum. O kadar seviyordum ki onu çocuğum gibi bakıyordum, özen gösteriyordum. Benim pırıl pırıl lokomotifi görenler imrenirdi. Yol arkadaşım olmuştu benim. O yıllarda İzmir’den Denizli’ye gitmek 12-14 saat sürüyordu. Ama işimi çok sevdiğim için hiç anlamıyordum.”

“ELİMİ ÖPSÜNLER YETER”

Emekli olduğu 1994 yılına kadar çalıştığı 35 yıl boyunca öğrendiklerini, meslekte olgunlaştıkça TCDD’nin genç personeline de öğretmeye başladığını söyleyen Münir Nevin, “ Saatler süren yolculuğun ardından Halkapınar’a girdiğimde, nefes almama fırsat vermeden çevremi saran işçiler, çözemedikleri her konuda yardım istiyorladı. Bu yardımın karşılığı her zaman önceden demlenmiş mis kokulu çaydı. Hiçbirini kırmadan o yorgunlukla bildiklerimi hepsine öğretiyordum. Benim o dönemde makineler hakkında yardımcı olduğum personelin bır kısmı hala garlarda görev yapıyor. Nasılsın demeleri, elimi öpmeleri yetiyor bana” demişti.

“ULAŞIM ÇOK KOLAY”

TCDD’nin ve Büyükşehir Belediyesi’nin İzmir’deki atılımlarından herkesin çok memnun olduğunu, yıllar önce ancak bir saatte gidebildiği Şirinyer’e, Alsancak Garı’ndan İZBAN’la 10 dakikada ulaştığını belirten Münir Nevin şöyle demişti:
“Modern trenlerle yolculuk yapıyorsunuz, zamandan kazanıyorsunuz.  Kentte yaşayan bir insan için bundan daha güzel ne olabilir. Bu trenleri kullanmak da yolculuk yapmak da çok keyifli. Makinist de yolcular da yorulmuyorlar artık…”
Münir Amca’ya makinistlik yaptığı dönemlerden ilginç anıları olup olmadığını sormuştum. Gar kafeteryasında odun ateşinde demlenmiş çaylarımızı tazelerken, “Olmaz mı, o kadar çok ki” dedi ve vedalaşmadan önce bir anısını anlatmıştı:

“KOPAN BACAĞI ARADIK”

“1990’lı yıllar. Motorlu trenle İsparta’ya gidiyorduk.  Vakit geceyarısına yakındı. Tepeköy’ü geçtik, zifiri karanlıkta farlarımızın ışığında ilerliyoruz. Ötede rayların kıyısında sallana sallana yürüyen birini gördüm. Hemen düdüğe bastım, ikaz ettim, sesi duyunca raylardan biraz geriye çekildi ancak tekrar raylara yöneldi. Frene asıldım. Motorlu tren o kadar çabuk durmaz, yavaşlarken trenin tamponundan ‘tak’ diye bir ses geldi. Tamam dedim kendi kendime ezildi adamcağız. Tren durunca hemen inip geriye koştuk. Rayların kıyısında yatıyor, bir bacağı da yok. Personel indi, bazı yolcular da indi, kopan bacağı raylar boyunca aramaya başladık karanlıkta. Çok aradık ama bulamadık. Döndük adamın yanına geldik, kendinde değil. Bir ara gözlerini araladı. Dedim ki bacağın koptu ama biz bulamadık. İçkinin tesiriyle konuşmakta zorlanarak, ‘Yok’ dedi, ‘Ben engelliyim, bacağımı çocukken başka bir kazada kaybettim.”

Yorumlar (15)
Demiryolcu Kızı,Sema Umuzdaş 10 ay önce
Allah Rahmet Eylesin mekanı cennet olsun inşAllah. Rabbim hep böyle yüreği güzel ınsanlarla karşılaşmayı nasip etsin inşAllah
Dilek utku 10 ay önce
Allah rahmet eylesin mekanı cennet olsun
Veıi inan 10 ay önce
1981'den 95 yılına kadsr beraber cslıştıgım cok degerli her şskayı kaldıran muhterem,saygı deger birisiydi.Ruhu şad olsun.
Halil Alkış -Mali Müşavir 10 ay önce
Öncelikle nurlar içinde yatsın
Bir demiryolu aşığı olan ben
Tüm demiryolculara olan hayranlığımı sevgimi tekrarlamak istiyorum
Demiryolu güzergahlarında nerede bir atıl vagon makine tren parçası görsem içime hüzün dolar
Hasan Nadir Çetingöz 10 ay önce
Allah rahmet eylesin cennet mekânı olsun inşaAllah, eski buharlı makinist avımızdı çok çalışkan neşeli,espritüel çocuk la çocuk, büyükle büyük olurdu en büyük özellığı tikli idi karşısındaki ne yaparsa o da aynısını yapardı,camiamızın başı sağolsun.
Orhan YILDIZ 10 ay önce
Allah rahmet eylesin mekanı cennet olsun inşAllah. Çok güzel insandı
Arif Sarıca 10 ay önce
Allah rahmet eylesin mekanı cennet olsun inşAllah
Cemslettin 10 ay önce
Demiryolcu budur.Trenle yatarxtrenle kalkar.Allah rahmet eylesin.
Bütün Yorumları Görmek İçin Tıklayın
sisli
Namaz Vakti 16 Ocak 2021
İmsak 06:54
Güneş 08:20
Öğle 13:26
İkindi 16:00
Akşam 18:22
Yatsı 19:43
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 17 35
2. Fenerbahçe 17 35
3. Galatasaray 17 33
4. Gaziantep FK 17 31
5. Alanyaspor 18 30
6. Hatayspor 17 28
7. Karagümrük 18 27
8. Trabzonspor 17 26
9. Antalyaspor 18 24
10. Konyaspor 18 22
11. Göztepe 18 22
12. Sivasspor 17 22
13. Başakşehir 17 22
14. Kasımpaşa 17 22
15. Malatyaspor 17 21
16. Rizespor 17 21
17. Gençlerbirliği 18 19
18. Kayserispor 17 16
19. Ankaragücü 17 15
20. Denizlispor 17 14
21. Erzurumspor 18 13
Takımlar O P
1. Giresunspor 17 35
2. İstanbulspor 17 34
3. Samsunspor 17 33
4. Altay 17 32
5. Adana Demirspor 17 31
6. Tuzlaspor 17 30
7. Ankara Keçiörengücü 17 28
8. Altınordu 17 28
9. Bursaspor 17 27
10. Bandırmaspor 17 24
11. Adanaspor 17 21
12. Ümraniye 17 20
13. Boluspor 17 19
14. Menemen Belediyespor 17 16
15. Balıkesirspor 17 16
16. Akhisar Bld.Spor 17 13
17. Ankaraspor 17 9
18. Eskişehirspor 17 3
Takımlar O P
1. M. United 17 36
2. Liverpool 17 33
3. Man City 16 32
4. Leicester City 17 32
5. Everton 17 32
6. Tottenham 17 30
7. Southampton 17 29
8. Aston Villa 15 26
9. Chelsea 17 26
10. West Ham 17 26
11. Arsenal 18 24
12. Leeds United 17 23
13. Crystal Palace 18 23
14. Wolverhampton 18 22
15. Newcastle 17 19
16. Burnley 16 16
17. Brighton 18 14
18. Fulham 16 12
19. West Bromwich 17 8
20. Sheffield United 18 5
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 16 41
2. Real Madrid 18 37
3. Barcelona 18 34
4. Villarreal 18 32
5. Real Sociedad 19 30
6. Sevilla 17 30
7. Granada 18 27
8. Celta de Vigo 18 23
9. Cádiz 18 23
10. Real Betis 18 23
11. Levante 17 21
12. Athletic Bilbao 18 21
13. Getafe 17 20
14. Valencia 18 19
15. Eibar 18 19
16. Deportivo Alaves 18 18
17. Real Valladolid 18 18
18. Elche 16 16
19. Osasuna 18 15
20. Huesca 18 12
banner29