Doç. Dr. Akmeşe, Öğrenme Güçlüğü, Okul Çağı Çocuklarında Yüzde 10 Oranında Görülüyor

Doç. Dr. Akmeşe, “Toplumsal farkındalık arttıkça, aileler çocuklarının yaşadığı gelişimsel güçlükleri ve özel gereksinimleri daha erken fark ediyorlar. Bilinçli aileler ve bilinçli toplum ile çocukların yaşadıkları öğrenme sorunlarının erken dönemde fark edilmesi ve özel eğitim müdahale programları ile bu çocukların akademik öğrenmeleri, akran kabulleri ve sosyal yaşama aktif katılımları çok daha kolay oluyor.

SAĞLIK 07.11.2019, 11:54
51
Doç. Dr. Akmeşe, Öğrenme Güçlüğü, Okul Çağı Çocuklarında Yüzde 10 Oranında Görülüyor

Her yıl 1-7 Kasım tarihleri arası tüm dünyada “Öğrenme Güçlüğü (Disleksi) Farkındalık Haftası” olarak anılıyor. Dünya Disleksi Haftası dolayısıyla açıklama yapan Ege Üniversitesi Özel Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi (EÜ ÖZEM) Müdürü Doç. Dr. Pelin Piştav Akmeşe, “Öğrenme güçlüğü yaygın olarak kullanılan adı ile disleksi en sık rastlanan öğrenme bozukluklarından biridir.

Öğrenme güçlüğü; okuma güçlüğü (Disleksi), yazma güçlüğü (Disgrafi), matematik güçlüğü (Discalculi) olmak üzere üç temel başlık altında toplanmaktadır ve okul çağı çocuklarında yüzde 10 oranında görülmektedir.

EÜ ÖZEM Müdürü Doç. Dr. Pelin Piştav Akmeşe, “Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi bünyesinde yeni hizmet vermeye başladığımız Özel Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi’nde öğrenme güçlüğü yaşayan çocukları değerlendirme ve özel eğitim programına alıyoruz. İlerleyen süreçte İzmir ve çevresi illerde öğrenme güçlüğü yaşayan öğrenicilerde hizmet vermeyi hedefliyoruz.

Öğrenme güçlüğünün en sık rastlanan öğrenme bozukluklarından birisi olduğunu ifade eden Doç. Dr. Pelin Piştav Akmeşe, “ Okul çağı çocuklarından öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin %80’i akıcı okuma ve okuduğunu anlama boyutlarında zorluklar yaşamaktadırlar.

Bu çocukların okuduğunu anlamasını akıcı okuma becerisi, sözcük bilgisi, geçmiş bilgiler, motivasyon, bilişsel ve üstbilişsel stratejilerde yaşadıkları güçlükler etkilemektedir.

Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin problem yaşadığı bir diğer önemli beceri alanı yazmadır. Yazma becerisi bilişsel süreçlerle birlikte motor becerilerin birlikte olmasını, el-göz koordinasyonunu ve motivasyonu gerektirmektedir.

Öğrenme güçlüğü olan öğrenciler sıklıkla; harfleri birbirine göre oranlayamama, kelimeyi veya cümleyi eksik yazma, okunaksız yazma, sayfa boşlukları ve çizgilere göre konumlandıramama, yavaş yazma ve kopyalama, kelime atlama, harfler ve kelimeler arasında tutarsız boşluklar bırakma, alışılmışın dışında kalem tutma ve kol ve bedeni yazma sırasında uygun olmayan şekilde pozisyonlandırma gibi problemler yaşamaktadırlar.

Ayrıca öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin en az dörtte birinde matematik öğrenmede çeşitli sorunlar ile karşılaşılmaktadır. Matematik öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin çalışma belleğine ilişkin yetersizlikleri, problem çözmede güçlükler, görsel uzamsal zorluklar görülebilmektedir.

Ayrıca öğrenme güçlüğü olan öğrencilerde belleğe ilişkin algılama, algıladıklarını bilgileri işlemleme ve kodlamada sorunlarının yanı sıra davranışsal olarak da sosyal becerilerde yetersizlik, düşük benlik algısı gibi sorunlarla karşılaşılabilmektedir.

Öğrenme güçlüğünün nedeni tam olarak bilinmiyor

Öğrenme güçlüğünün nedeninin tam olarak bilinmediğini söyleyen Doç. Dr. Pelin Piştav Akmeşe, “ Genetik faktörler ve çevresel faktörlerin öğrenme güçlüğüne sebep olduğu belirtilmektedir.

Tanılama süreci ise eğitsel ve tıbbi değerlendirme olmak üzere iki boyutta ele alınmaktadır. Öğrenme güçlüğü olan öğrencinin tıbbi değerlendirmesi hastane ortamında çocuk ruh sağlığı uzmanı/çocuk psikiyatristi, çocuk nöroloğu, psikolog ve çocuğun durumuna göre diğer ilgili alan uzmanlarından oluşan bir ekip tarafından gerçekleştirilmektedir.

Eğitsel değerlendirme ise Rehberlik Araştırma Merkezleri’nde gerçekleştirilmektedir. Tanı ve değerlendirmeyi takiben öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin güçlük yaşadığı alanlar (örneğin; yazma, akıcı okuma, okuduğunu anlama, matematik becerileri, bellek becerileri, sosyal beceriler vb) belirlenmeli ve ailenin desteğiyle güçlük yaşanan alanlara yönelik özel eğitim müdahale programları uygulanmalıdır.

Doç. Dr. Pelin Piştav Akmeşe, “Öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin eğitiminde temel amaç, çocuğun yaşıtları ile olan farkının kapanmasıdır. Hem genel eğitim hem de özel eğitim sürecinde öğrencilerin akademik öğrenme alanlarında güçlük yaşadıkları ancak gerekli fırsatlar ve destekler sağlandığında başarılı olabileceklerini unutmamak gerekmektedir.

Bu bağlamda öğrencilere hem akademik destek hem de sosyal ve duygusal noktalarda ilgili uzmanlardan oluşan bir ekip tarafından destek sağlanması önemlidir. Ayrıca öğrenme güçlüğü olan öğrencilere sınıf ortamında sınıf öğretmenleri, özel eğitim öğretmenleri ve rehber öğretmenler tarafından sağlanan destek öğrencinin sınıfın etkin bir parçası olmasında önemlidir.

Okul ve sınıfta öğrencilerin yaşadıkları güçlüklerle beraber, öğrencinin güçlü olduğu alanlar belirlenmeli ve öğrenci bu alanlarda desteklenmedir. Öğrenme güçlüğünde, tanılama ve değerlendirme süreci, sosyal kabul, genel ve özel eğitim süreci ile farkındalık çalışmaları bir bütün olarak ele alınmalıdır.

Her yıl 1-7 Kasım “Dünya Disleksi Haftası” olarak anılmaktadır. Bu haftada yapılan farkındalık etkinlikleri toplumun bilinçlenmesi açısından önemlidir. Toplumsal farkındalık arttıkça, aileler çocuklarının yaşadığı gelişimsel güçlükleri ve özel gereksinimleri daha erken fark etmektedirler.

Bilinçli aileler ve bilinçli toplum ile çocukların yaşadıkları öğrenme sorunlarının erken dönemde fark edilmesi ve özel eğitim müdahale programları ile bu çocukların akademik öğrenmeleri, akran kabulleri ve sosyal yaşama aktif katılımları çok daha kolay olmaktadır.

Yorumlar (0)
30°
açık
Namaz Vakti 13 Temmuz 2020
İmsak 04:06
Güneş 05:51
Öğle 13:22
İkindi 17:16
Akşam 20:43
Yatsı 22:21
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Başakşehir 31 66
2. Trabzonspor 31 62
3. Sivasspor 32 57
4. Beşiktaş 31 53
5. Galatasaray 32 52
6. Alanyaspor 32 51
7. Fenerbahçe 32 50
8. Gaziantep FK 31 41
9. Antalyaspor 32 41
10. Göztepe 32 39
11. Kasımpaşa 31 36
12. Gençlerbirliği 32 36
13. Malatyaspor 31 32
14. Denizlispor 31 32
15. Çaykur Rizespor 31 32
16. Kayserispor 31 31
17. Konyaspor 31 30
18. Ankaragücü 32 29
Takımlar O P
1. Hatayspor 33 63
2. Erzurum BB 33 59
3. Adana Demirspor 33 58
4. Akhisar Bld.Spor 33 57
5. Bursaspor 33 56
6. Fatih Karagümrük 33 53
7. Altay 33 51
8. Keçiörengücü 33 47
9. Ümraniye 33 44
10. Giresunspor 33 44
11. Menemen Belediyespor 33 43
12. İstanbulspor 33 40
13. Balıkesirspor 33 38
14. Altınordu 33 36
15. Boluspor 33 30
16. Osmanlıspor 33 27
17. Adanaspor 33 21
18. Eskişehirspor 33 12
Takımlar O P
1. Liverpool 35 93
2. Man City 35 72
3. Chelsea 35 60
4. Leicester City 35 59
5. M. United 34 58
6. Wolverhampton 35 55
7. Sheffield United 35 54
8. Tottenham 35 52
9. Arsenal 35 50
10. Burnley 35 50
11. Everton 35 45
12. Southampton 34 44
13. Newcastle 35 43
14. Crystal Palace 35 42
15. Brighton 35 36
16. West Ham 35 34
17. Watford 35 34
18. Bournemouth 35 31
19. Aston Villa 35 30
20. Norwich City 35 21
Takımlar O P
1. Real Madrid 35 80
2. Barcelona 36 79
3. Atletico Madrid 36 66
4. Sevilla 36 66
5. Villarreal 35 57
6. Getafe 35 53
7. Athletic Bilbao 36 51
8. Real Sociedad 35 51
9. Valencia 36 50
10. Granada 35 50
11. Osasuna 36 48
12. Levante 36 43
13. Real Betis 36 41
14. Real Valladolid 36 39
15. Eibar 36 39
16. Celta de Vigo 36 36
17. Deportivo Alaves 35 35
18. Leganés 36 32
19. Mallorca 36 32
20. Espanyol 36 24
banner29