banner30

banner57

21.02.2021, 17:17 24

Pandemi Psikolojisi

Pandemi süreciyle beraber hepimiz sağlığımızı korumak adına evlerimize kapandık. Evimize kapanmakla birlikte rutinlerimize de kapılarımızı kapatmak zorunda kaldık. Bu zorunluluk herkesin hayatında birtakım değişikliklere yol açtı bununla birlikte bu süreç kişilerde bazı soru işaretleri de yarattı.

“Pandemi ne zaman bitecek? Eski hayatıma ne zaman döneceğim? Sevdiklerime bir şey olacak mı? Arkadaşlarımla eskisi gibi görüşebilecek miyim?” gibi soruların yanında kişiler sürecin doğal bir parçası olarak kendi sağlıklarıyla ilgili de endişe duymaya başladı. Ayrıca bu süreç birçok insanda yeni alışkanlık kazanımlarına yol açtı. Bunlar arasında alkol, sigara, madde kullanımının artması örnek olarak verilebilir.

Türkiye Psikyatri Derneği Alkol Madde Kullanım Bozukluğu Çalışma Birimi “Kitlesel afet dönemlerinde alkol, sigara ve madde kullanımının arttığını” belirtmiştir.

Belirsizlik, kaygı, depresyon, sosyal çevreden kopuş, yeni bağımlılıklar, dikkat problemleri, değişen yaşam düzenine adapte olmada yaşanan zorluklar gibi birçok değişiklik meydana geldi.

Peki rutinler neden bu kadar önemli?

Bilinmezlik, belirsizlik kişilerde kaygıya yol açmakla birlikte, iyi hissetmek, bir adım sonra ne yapacağını bilmek kişide güven hissi oluşturur. Rutinler belirsizlikten kaçıştır. Sabah işe gitmek, çocuğunu sabah aynı saatte okula bırakıp, akşam aynı saatte okuldan almak, uyanma, uyuma saatleri, besinlerin vücuda alınım saatlerinin korunması kısacası bu günlük rutinler kişinin bir program dahilinde hareket etmesini sağlayıp yaşamdaki düzenin korunmasını sağlar.

Örneğin, yemek veya uyku rutini bozulduğunda kişide bir süre sonra fizyolojik rahatsızlıklar da başlayacaktır. Gece yemek yiyip yatmak reflüye neden olabileceği gibi, bütün gece uyanık kalıp sabah uyumak vücutta gece belli bir saatte salgılanan melatonin hormonunda düşüklüğe neden olacaktır. Bu süreçte psikolojik sağlığımıza ne kadar dikkat edersek bedensel sağlığımız da o kadar iyi olacaktır. 

Son olarak; yürüyüş, kitap okuma, film izleme, oyun oynama, nefes egzersizleri gibi aktivitelerin saatlerini netleştirip belirli bir rutine oturtmak pandemi döneminde psikolojik ve fiziksel sağlığı korumaya yardımcı olacaktır.

Yorumlar (0)
açık