Bisikletizmir

ACCELL Bisiklet’in Halkla İlişkiler Müdürü ve Perşembe Akşamı Bisikletçileri grubunun kurucusu Muhlis Dilmaç, “İzmir’in bir bisiklet kenti olması için yıllardır verdiğimiz mücadelenin olumlu sonuçlarını artık görüyoruz” dedi....

20 Ocak 2020, 17:43 Engin Yavuz
Bisikletizmir

ACCELL Bisiklet’in Halkla İlişkiler Müdürü ve Perşembe Akşamı Bisikletçileri grubunun kurucusu Muhlis Dilmaç, “İzmir’in bir bisiklet kenti olması için yıllardır verdiğimiz mücadelenin olumlu sonuçlarını artık görüyoruz” dedi.

RÖPORTAJ: ENGİN YAVUZ

ACCELL Bisiklet’in Halkla İlişkiler Müdürü ve Perşembe Akşamı Bisikletçileri grubunun kurucusu Muhlis Dilmaç için doğuştan bisikletçi desek abartmış olmayız. İlkokulda yaz tatillerinde çalıştığı bisikletçi dükkanında başlayan bisiklet serüveni o yıllardan bu güne devam ediyor. Bisiklet Dilmaç için bir yaşam biçimi. Hayatını bisiklete göre düzenlenmiş bir İzmirli Muhlis Dilmaç…

Kendinizden söz eder misiniz bize?

- Sanırım 1968 yılıydı. İlkokuldaydım. Yaz tatillerinde bisikletçi dükkanında çalışıyordum. Dükkanda 50 cc’lik bir kırmızı Honda motorsiklet vardı. Vakit buldukça hep onu siler parlatırdım. Samsun’daydık. Babam benzin istasyonları kuruyordu o yıllarda. Sonra işi bıraktı yedek parçacı dükkanı açtı kendisine. İstanbul’da YALE bisikletleri üreten firma babama bisiklet satmalarını teklif etti. O yıllarda çift kadrolu hizmet bisikletleri çok yaygındı. Bağa-bahçeye giderken kullanıyorlardı. İlk bisikletler kamyonla geldi. YALE kırmızısı meşhurdu. Dükkanda montajlarını yapmaya başladım. Pedalları, direksiyonu, çubuk frenlerini ben takıyordum. Sonra babam bayilikler verdi. Bir kamyon bisiklet geliyordu, dükkan bisiklet doluydu ama hiçbiri benim değildi. Bir gün babam, “Kendine bir bisiklet beğen” dedi. Kırmızı bisikletlerden birini seçtim, birçok aksesuar ekledim. Dönerli bir zil de buldum. Çok mutluydum. Sürekli siliyor, temizliyordum.

Çocukken bisikletle kötü bir olay geçti mi başınızdan?

O yıllarda bisiklet için kask henüz düşünülmemişti. Gençliğin verdiği deliliği de ekleyin. Bisikletimle adeta uçuyordum. Bir gün bir çukurdan kurtulmak isterken otomobil çarptı. Bir hafta yattım ve bisiklet bana yasaklandı. Ama bisikletten hiçbir zaman vazgeçmedim. İlk kez göbekten vitesli bir bisikletin sahibi oldum. Sonra hurdacıdan bisiklet aldım topladım. Kadın bisikletiydi ve kullanımı daha rahattı. Onu da benden emanet alan bir arkadaşım parçaladı.

1995 YILINDA BİANCHİ

- Sonra İzmir’e gelmişsiniz, sizden dinleyelim…

- 1970’li yılların sonunda evlendim. Yedek parça işimiz hala devam ediyordu. Sonra İzmir’e geldik. Basmane’de bir yedek parça dükkanı açtık. Neredeyse bütün Anadolu’yu dolaştım. Motorsiklet yedek parçası pazarlıyorduk. 1995 yılında Bianchi firmasına girdim ve aktif bisikletçiliğim o yıl başladı. Satış sonrası hizmetler bölümü yöneticisi oldum. O yıldan itibaren aktif olarak bisiklet kullanmaya da başladım. Benim gibi gününü bisiklet üzerinde geçiren birkaç arkadaşım daha vardı. Bir grup oluşturduk. Turların fotoğraflarını paylaştığımız bir internet sayfası yaptık kendimize… Ayrıca bisiklet dostları sayfamız vardı. Artık bisikletimin markası Bianchi idi, Ragno modelini almıştım. Simsiyahtı. İnişlerde beni kimse geçemezdi. Görevim boyunca İzmir Büyükşehir Belediyesi ile işbirliği yaparak bisiklet yarışları düzenledik. İşim gereği yurt genelinde birçok organizasyona katıldım. Ülkeyi dolaştım, kendime geniş bir çevre edindim. Bisiklet kullanımı ve servisi konusunda tüketicilere hep doğruları anlattım. Çünkü bisiklette meydana gelen arızanın üretimden mi, kullanıcıdan mı kaynaklandığını hemen anlayabiliyorum.

- Bisiklet sporunun yaygınlaşması için neler yaptınız?

- O yıllarda tek amacım “bisikleti nasıl yaygınlaştırabiliriz” sorusuna yanıtlar bulmaktı. Arayış içine girdim. Yurt dışından bir arkadaşım bisiklet turizmi yapmamı önerdi. Bir başkası “Geceleri niye bisiklete binmiyorsunuz?” diye sordu. Haklıydı, gündüz iş vardı ama gece herkes zaman bulabilirdi. 2007 yılında gece buluşmaları başladı. Herkes için en uygun gün Perşembe idi. Etkinliğimizin adını Perşembe Akşamı Bisikletçileri (PAB) koyduk. Yağmurlu bir sonbahar günü akşamı ilk buluşmamızda sadece 3 kişi vardı. Hatta yağmur o kadar şiddetliydi ki Göztepe köprüsünün altına sığındık. Bisiklet kullanmaya meraklı olanlar bizi yollarda gördükçe grubumuza katılmaya başladı. Gelenlere dondurma çay ısmarlıyordum. Artık Perşembe akşamları yola çıktığımızda trafikte herkes bize bakıyordu. Küfredenler, bizi kasklı görünce uzaylı diyenler vardı. Hep teşekkür ediyorduk. Zamanla bize alıştılar. Hatta bizi grup halinde yolda görenlerin, “Aaa bugün günlerden Perşembe” dediklerini duyuyoruz. Bütün amacımız bisikletin de trafikte yer almasıydı. Ve en büyük prensibimiz trafik kurallarına uymaktı.

PAB TÜRKİYE’Yİ ISITTI

-  PAB projenizle bütün Türkiye’ye örnek oldunuz…

Gece yollardaydık ve Perşembe Akşamı Bisikletçileri o kadar tutuldu ki kısa sürede Trabzon’dan Gaziantep’e kadar her yere yayıldı. Salı günleri de eğitim veriyorduk ve bisiklet kullananlar trafikte ne yapmaları gerektiğini de öğrendiler. Bisikletin sıcaklığı Türkiye’yi ısıttı. Medya da bize çok destek verdi. TV programlarına da konuk olduk. Fuarlara katıldık, sorunlarımızı, amaçlarımızı fuarlarda anlattık. Bisikletin insanları birbirine yakınlaştıran, kaynaştıran bir faydası da var. Yurtdışındaki gruplarla irtibata geçtik. Deneyimlerimizi anlattık, onların deneyimlerinden yararlandık. Sabırla uğraştık ve 250 kişilik bir grubumuz oldu sonunda…

Çalışmalarımız aralıksız sürdü. İzmir’de ilk kez uyaşım sempozyumu düzenledik. Ankara’dan bir şehir planlamacısı uzman Erhan Öncü geldi, deneyimlerini, öngörülerini anlattı. 6-7 bin çocuğa bisiklet eğitimi verdik, kuralları öğrettik. İzmirli bisikletçilerin yarattığı rüzgarla İzmir Emniyet Müdürlüğü de bisikletli polislerden oluşan Beyaz Kırlangıçlar ve Martılar projelerini geliştirdi. Bu ekiplerde yer alan polislere de eğitim verdik.

Ben aynı zamanda TRT Kent Radyo’da Kent-Trafik-Bisiklet başlıklı bir program yapıyorum. 2 yıldan bu yana konuklarımla birlikte İzmir’i, trafiği, bisikleti, sorunları anlatıyoruz.

Bizim PAB’ı kurduğumuz yıllarda İzmir’de henüz bisiklet yolu yoktu. Oysa İzmir’in iki yakası bisiklet yoluyla birleştirilmeliydi. O sıralar önerilerimiz dikkate alınmıyordu. Bir Perşembe akşamı İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu ile Pasaport’ta karşılaştık. Durduk, yol verdik, ilk iletişimimiz böyle başladı. Aslında bisiklet yolları projesi 1997 yılında hazırlanmış. Ancak konu gündeme geldiğinde trafikten sorumlu bir polis müdürü, “Birkaç entel-dantel için bu kadar yatırıma değmez” deyip karşı çıkmış.

YAKINDA RAHAT EDECEĞİZ

- Mücadelenizde amacınıza ulaştığınızı düşünüyor musunuz?

- İzmir’in kesintilerle dolu da olsa, İnciraltı Kent Ormanı ile İzmir Kuş Cenneti arasında 50 kilometrelik bir bisiklet yolu var. Bitmek bilmeyen inşaatlar, tramvay çalışmaları, yol, kavşak çalışmaları bittiğinde daha rahat edeceğimizi biliyorum. Uzun bir aradan sonra yıllarca emek verdiğim fabrikaya ACCELL’e Halkla ilişkiler Müdürü olarak geri döndüm. Şimdi sosyal projeler üzerinde çalışıyorum. Eğlenceli yarışmalar, etkinlikler hazırlıyoruz. Bisiklet kullananların doğa ile iç içe olmalarını sağlıyoruz. Bisikleti seviyorum, bisikleti anlatmayı seviyorum. Ne kadar çok olursak o kadar güzel olacağız.

Yorumlar (0)
28°
parçalı az bulutlu
Namaz Vakti 07 Temmuz 2020
İmsak 04:00
Güneş 05:48
Öğle 13:21
İkindi 17:15
Akşam 20:45
Yatsı 22:25
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Başakşehir 30 63
2. Trabzonspor 30 61
3. Sivasspor 30 54
4. Galatasaray 30 52
5. Beşiktaş 30 50
6. Fenerbahçe 30 49
7. Alanyaspor 30 48
8. Göztepe 30 38
9. Gaziantep FK 30 38
10. Antalyaspor 30 37
11. Kasımpaşa 30 36
12. Gençlerbirliği 30 32
13. Denizlispor 30 32
14. Kayserispor 30 31
15. Konyaspor 30 30
16. Malatyaspor 30 29
17. Çaykur Rizespor 30 29
18. Ankaragücü 30 25
Takımlar O P
1. Hatayspor 32 60
2. Erzurum BB 32 56
3. Adana Demirspor 32 55
4. Bursaspor 32 55
5. Akhisar Bld.Spor 32 54
6. Fatih Karagümrük 32 53
7. Altay 32 51
8. Ümraniye 32 44
9. Keçiörengücü 32 44
10. Giresunspor 32 44
11. Menemen Belediyespor 32 42
12. İstanbulspor 32 37
13. Balıkesirspor 32 35
14. Altınordu 32 33
15. Boluspor 32 30
16. Osmanlıspor 32 27
17. Adanaspor 32 21
18. Eskişehirspor 32 12
Takımlar O P
1. Liverpool 33 89
2. Man City 33 66
3. Leicester City 33 58
4. Chelsea 33 57
5. M. United 33 55
6. Wolverhampton 33 52
7. Arsenal 33 49
8. Sheffield United 33 48
9. Burnley 33 46
10. Tottenham 32 45
11. Everton 32 44
12. Newcastle 33 43
13. Southampton 33 43
14. Crystal Palace 33 42
15. Brighton 33 36
16. West Ham 33 31
17. Watford 33 28
18. Aston Villa 33 27
19. Bournemouth 33 27
20. Norwich City 33 21
Takımlar O P
1. Real Madrid 34 77
2. Barcelona 34 73
3. Atletico Madrid 34 62
4. Sevilla 33 57
5. Villarreal 34 54
6. Getafe 34 53
7. Real Sociedad 34 51
8. Athletic Bilbao 34 48
9. Valencia 34 47
10. Granada 34 47
11. Osasuna 34 45
12. Levante 34 43
13. Real Valladolid 34 39
14. Real Betis 34 38
15. Deportivo Alaves 34 35
16. Eibar 33 35
17. Celta de Vigo 34 35
18. Mallorca 34 29
19. Leganés 34 28
20. Espanyol 34 24
banner29