Bisikletizmir

ACCELL Bisiklet’in Halkla İlişkiler Müdürü ve Perşembe Akşamı Bisikletçileri grubunun kurucusu Muhlis Dilmaç, “İzmir’in bir bisiklet kenti olması için yıllardır verdiğimiz mücadelenin olumlu sonuçlarını artık görüyoruz” dedi....

20 Ocak 2020, 17:43 Engin Yavuz
Bisikletizmir

ACCELL Bisiklet’in Halkla İlişkiler Müdürü ve Perşembe Akşamı Bisikletçileri grubunun kurucusu Muhlis Dilmaç, “İzmir’in bir bisiklet kenti olması için yıllardır verdiğimiz mücadelenin olumlu sonuçlarını artık görüyoruz” dedi.

RÖPORTAJ: ENGİN YAVUZ

ACCELL Bisiklet’in Halkla İlişkiler Müdürü ve Perşembe Akşamı Bisikletçileri grubunun kurucusu Muhlis Dilmaç için doğuştan bisikletçi desek abartmış olmayız. İlkokulda yaz tatillerinde çalıştığı bisikletçi dükkanında başlayan bisiklet serüveni o yıllardan bu güne devam ediyor. Bisiklet Dilmaç için bir yaşam biçimi. Hayatını bisiklete göre düzenlenmiş bir İzmirli Muhlis Dilmaç…

Kendinizden söz eder misiniz bize?

- Sanırım 1968 yılıydı. İlkokuldaydım. Yaz tatillerinde bisikletçi dükkanında çalışıyordum. Dükkanda 50 cc’lik bir kırmızı Honda motorsiklet vardı. Vakit buldukça hep onu siler parlatırdım. Samsun’daydık. Babam benzin istasyonları kuruyordu o yıllarda. Sonra işi bıraktı yedek parçacı dükkanı açtı kendisine. İstanbul’da YALE bisikletleri üreten firma babama bisiklet satmalarını teklif etti. O yıllarda çift kadrolu hizmet bisikletleri çok yaygındı. Bağa-bahçeye giderken kullanıyorlardı. İlk bisikletler kamyonla geldi. YALE kırmızısı meşhurdu. Dükkanda montajlarını yapmaya başladım. Pedalları, direksiyonu, çubuk frenlerini ben takıyordum. Sonra babam bayilikler verdi. Bir kamyon bisiklet geliyordu, dükkan bisiklet doluydu ama hiçbiri benim değildi. Bir gün babam, “Kendine bir bisiklet beğen” dedi. Kırmızı bisikletlerden birini seçtim, birçok aksesuar ekledim. Dönerli bir zil de buldum. Çok mutluydum. Sürekli siliyor, temizliyordum.

Çocukken bisikletle kötü bir olay geçti mi başınızdan?

O yıllarda bisiklet için kask henüz düşünülmemişti. Gençliğin verdiği deliliği de ekleyin. Bisikletimle adeta uçuyordum. Bir gün bir çukurdan kurtulmak isterken otomobil çarptı. Bir hafta yattım ve bisiklet bana yasaklandı. Ama bisikletten hiçbir zaman vazgeçmedim. İlk kez göbekten vitesli bir bisikletin sahibi oldum. Sonra hurdacıdan bisiklet aldım topladım. Kadın bisikletiydi ve kullanımı daha rahattı. Onu da benden emanet alan bir arkadaşım parçaladı.

1995 YILINDA BİANCHİ

- Sonra İzmir’e gelmişsiniz, sizden dinleyelim…

- 1970’li yılların sonunda evlendim. Yedek parça işimiz hala devam ediyordu. Sonra İzmir’e geldik. Basmane’de bir yedek parça dükkanı açtık. Neredeyse bütün Anadolu’yu dolaştım. Motorsiklet yedek parçası pazarlıyorduk. 1995 yılında Bianchi firmasına girdim ve aktif bisikletçiliğim o yıl başladı. Satış sonrası hizmetler bölümü yöneticisi oldum. O yıldan itibaren aktif olarak bisiklet kullanmaya da başladım. Benim gibi gününü bisiklet üzerinde geçiren birkaç arkadaşım daha vardı. Bir grup oluşturduk. Turların fotoğraflarını paylaştığımız bir internet sayfası yaptık kendimize… Ayrıca bisiklet dostları sayfamız vardı. Artık bisikletimin markası Bianchi idi, Ragno modelini almıştım. Simsiyahtı. İnişlerde beni kimse geçemezdi. Görevim boyunca İzmir Büyükşehir Belediyesi ile işbirliği yaparak bisiklet yarışları düzenledik. İşim gereği yurt genelinde birçok organizasyona katıldım. Ülkeyi dolaştım, kendime geniş bir çevre edindim. Bisiklet kullanımı ve servisi konusunda tüketicilere hep doğruları anlattım. Çünkü bisiklette meydana gelen arızanın üretimden mi, kullanıcıdan mı kaynaklandığını hemen anlayabiliyorum.

- Bisiklet sporunun yaygınlaşması için neler yaptınız?

- O yıllarda tek amacım “bisikleti nasıl yaygınlaştırabiliriz” sorusuna yanıtlar bulmaktı. Arayış içine girdim. Yurt dışından bir arkadaşım bisiklet turizmi yapmamı önerdi. Bir başkası “Geceleri niye bisiklete binmiyorsunuz?” diye sordu. Haklıydı, gündüz iş vardı ama gece herkes zaman bulabilirdi. 2007 yılında gece buluşmaları başladı. Herkes için en uygun gün Perşembe idi. Etkinliğimizin adını Perşembe Akşamı Bisikletçileri (PAB) koyduk. Yağmurlu bir sonbahar günü akşamı ilk buluşmamızda sadece 3 kişi vardı. Hatta yağmur o kadar şiddetliydi ki Göztepe köprüsünün altına sığındık. Bisiklet kullanmaya meraklı olanlar bizi yollarda gördükçe grubumuza katılmaya başladı. Gelenlere dondurma çay ısmarlıyordum. Artık Perşembe akşamları yola çıktığımızda trafikte herkes bize bakıyordu. Küfredenler, bizi kasklı görünce uzaylı diyenler vardı. Hep teşekkür ediyorduk. Zamanla bize alıştılar. Hatta bizi grup halinde yolda görenlerin, “Aaa bugün günlerden Perşembe” dediklerini duyuyoruz. Bütün amacımız bisikletin de trafikte yer almasıydı. Ve en büyük prensibimiz trafik kurallarına uymaktı.

PAB TÜRKİYE’Yİ ISITTI

-  PAB projenizle bütün Türkiye’ye örnek oldunuz…

Gece yollardaydık ve Perşembe Akşamı Bisikletçileri o kadar tutuldu ki kısa sürede Trabzon’dan Gaziantep’e kadar her yere yayıldı. Salı günleri de eğitim veriyorduk ve bisiklet kullananlar trafikte ne yapmaları gerektiğini de öğrendiler. Bisikletin sıcaklığı Türkiye’yi ısıttı. Medya da bize çok destek verdi. TV programlarına da konuk olduk. Fuarlara katıldık, sorunlarımızı, amaçlarımızı fuarlarda anlattık. Bisikletin insanları birbirine yakınlaştıran, kaynaştıran bir faydası da var. Yurtdışındaki gruplarla irtibata geçtik. Deneyimlerimizi anlattık, onların deneyimlerinden yararlandık. Sabırla uğraştık ve 250 kişilik bir grubumuz oldu sonunda…

Çalışmalarımız aralıksız sürdü. İzmir’de ilk kez uyaşım sempozyumu düzenledik. Ankara’dan bir şehir planlamacısı uzman Erhan Öncü geldi, deneyimlerini, öngörülerini anlattı. 6-7 bin çocuğa bisiklet eğitimi verdik, kuralları öğrettik. İzmirli bisikletçilerin yarattığı rüzgarla İzmir Emniyet Müdürlüğü de bisikletli polislerden oluşan Beyaz Kırlangıçlar ve Martılar projelerini geliştirdi. Bu ekiplerde yer alan polislere de eğitim verdik.

Ben aynı zamanda TRT Kent Radyo’da Kent-Trafik-Bisiklet başlıklı bir program yapıyorum. 2 yıldan bu yana konuklarımla birlikte İzmir’i, trafiği, bisikleti, sorunları anlatıyoruz.

Bizim PAB’ı kurduğumuz yıllarda İzmir’de henüz bisiklet yolu yoktu. Oysa İzmir’in iki yakası bisiklet yoluyla birleştirilmeliydi. O sıralar önerilerimiz dikkate alınmıyordu. Bir Perşembe akşamı İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu ile Pasaport’ta karşılaştık. Durduk, yol verdik, ilk iletişimimiz böyle başladı. Aslında bisiklet yolları projesi 1997 yılında hazırlanmış. Ancak konu gündeme geldiğinde trafikten sorumlu bir polis müdürü, “Birkaç entel-dantel için bu kadar yatırıma değmez” deyip karşı çıkmış.

YAKINDA RAHAT EDECEĞİZ

- Mücadelenizde amacınıza ulaştığınızı düşünüyor musunuz?

- İzmir’in kesintilerle dolu da olsa, İnciraltı Kent Ormanı ile İzmir Kuş Cenneti arasında 50 kilometrelik bir bisiklet yolu var. Bitmek bilmeyen inşaatlar, tramvay çalışmaları, yol, kavşak çalışmaları bittiğinde daha rahat edeceğimizi biliyorum. Uzun bir aradan sonra yıllarca emek verdiğim fabrikaya ACCELL’e Halkla ilişkiler Müdürü olarak geri döndüm. Şimdi sosyal projeler üzerinde çalışıyorum. Eğlenceli yarışmalar, etkinlikler hazırlıyoruz. Bisiklet kullananların doğa ile iç içe olmalarını sağlıyoruz. Bisikleti seviyorum, bisikleti anlatmayı seviyorum. Ne kadar çok olursak o kadar güzel olacağız.

Yorumlar (0)
kısa süreli hafif yoğunluklu yağmur
Namaz Vakti 02 Nisan 2020
İmsak 05:24
Güneş 06:48
Öğle 13:20
İkindi 16:54
Akşam 19:42
Yatsı 21:01
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 26 53
2. Başakşehir 26 53
3. Galatasaray 26 50
4. Sivasspor 26 49
5. Beşiktaş 26 44
6. Alanyaspor 26 43
7. Fenerbahçe 26 40
8. Göztepe 26 37
9. Gaziantep FK 26 32
10. Denizlispor 26 31
11. Antalyaspor 26 30
12. Gençlerbirliği 26 28
13. Kasımpaşa 26 26
14. Konyaspor 26 26
15. Malatyaspor 26 25
16. Çaykur Rizespor 26 25
17. Ankaragücü 26 23
18. Kayserispor 26 22
Takımlar O P
1. Hatayspor 28 53
2. Erzurum BB 28 47
3. Bursaspor 28 46
4. Adana Demirspor 28 45
5. Akhisar Bld.Spor 28 45
6. Fatih Karagümrük 28 43
7. Altay 28 43
8. Ümraniye 28 40
9. Giresunspor 27 38
10. Keçiörengücü 28 35
11. Balıkesirspor 28 35
12. Menemen Belediyespor 28 35
13. İstanbulspor 27 33
14. Altınordu 28 31
15. Boluspor 28 25
16. Osmanlıspor 28 24
17. Adanaspor 28 20
18. Eskişehirspor 28 17
Takımlar O P
1. Liverpool 29 82
2. Man City 28 57
3. Leicester City 29 53
4. Chelsea 29 48
5. M. United 29 45
6. Wolverhampton 29 43
7. Sheffield United 28 43
8. Tottenham 29 41
9. Arsenal 28 40
10. Burnley 29 39
11. Crystal Palace 29 39
12. Everton 29 37
13. Newcastle 29 35
14. Southampton 29 34
15. Brighton 29 29
16. West Ham 29 27
17. Watford 29 27
18. Bournemouth 29 27
19. Aston Villa 28 25
20. Norwich City 29 21
Takımlar O P
1. Barcelona 27 58
2. Real Madrid 27 56
3. Sevilla 27 47
4. Real Sociedad 27 46
5. Getafe 27 46
6. Atletico Madrid 27 45
7. Valencia 27 42
8. Villarreal 27 38
9. Granada 27 38
10. Athletic Bilbao 27 37
11. Osasuna 27 34
12. Real Betis 27 33
13. Levante 27 33
14. Deportivo Alaves 27 32
15. Real Valladolid 27 29
16. Eibar 27 27
17. Celta de Vigo 27 26
18. Mallorca 27 25
19. Leganés 27 23
20. Espanyol 27 20
banner29