Bisikletizmir

ACCELL Bisiklet’in Halkla İlişkiler Müdürü ve Perşembe Akşamı Bisikletçileri grubunun kurucusu Muhlis Dilmaç, “İzmir’in bir bisiklet kenti olması için yıllardır verdiğimiz mücadelenin olumlu sonuçlarını artık görüyoruz” dedi....

20 Ocak 2020, 17:43 Engin Yavuz
Bisikletizmir

ACCELL Bisiklet’in Halkla İlişkiler Müdürü ve Perşembe Akşamı Bisikletçileri grubunun kurucusu Muhlis Dilmaç, “İzmir’in bir bisiklet kenti olması için yıllardır verdiğimiz mücadelenin olumlu sonuçlarını artık görüyoruz” dedi.

RÖPORTAJ: ENGİN YAVUZ

ACCELL Bisiklet’in Halkla İlişkiler Müdürü ve Perşembe Akşamı Bisikletçileri grubunun kurucusu Muhlis Dilmaç için doğuştan bisikletçi desek abartmış olmayız. İlkokulda yaz tatillerinde çalıştığı bisikletçi dükkanında başlayan bisiklet serüveni o yıllardan bu güne devam ediyor. Bisiklet Dilmaç için bir yaşam biçimi. Hayatını bisiklete göre düzenlenmiş bir İzmirli Muhlis Dilmaç…

Kendinizden söz eder misiniz bize?

- Sanırım 1968 yılıydı. İlkokuldaydım. Yaz tatillerinde bisikletçi dükkanında çalışıyordum. Dükkanda 50 cc’lik bir kırmızı Honda motorsiklet vardı. Vakit buldukça hep onu siler parlatırdım. Samsun’daydık. Babam benzin istasyonları kuruyordu o yıllarda. Sonra işi bıraktı yedek parçacı dükkanı açtı kendisine. İstanbul’da YALE bisikletleri üreten firma babama bisiklet satmalarını teklif etti. O yıllarda çift kadrolu hizmet bisikletleri çok yaygındı. Bağa-bahçeye giderken kullanıyorlardı. İlk bisikletler kamyonla geldi. YALE kırmızısı meşhurdu. Dükkanda montajlarını yapmaya başladım. Pedalları, direksiyonu, çubuk frenlerini ben takıyordum. Sonra babam bayilikler verdi. Bir kamyon bisiklet geliyordu, dükkan bisiklet doluydu ama hiçbiri benim değildi. Bir gün babam, “Kendine bir bisiklet beğen” dedi. Kırmızı bisikletlerden birini seçtim, birçok aksesuar ekledim. Dönerli bir zil de buldum. Çok mutluydum. Sürekli siliyor, temizliyordum.

Çocukken bisikletle kötü bir olay geçti mi başınızdan?

O yıllarda bisiklet için kask henüz düşünülmemişti. Gençliğin verdiği deliliği de ekleyin. Bisikletimle adeta uçuyordum. Bir gün bir çukurdan kurtulmak isterken otomobil çarptı. Bir hafta yattım ve bisiklet bana yasaklandı. Ama bisikletten hiçbir zaman vazgeçmedim. İlk kez göbekten vitesli bir bisikletin sahibi oldum. Sonra hurdacıdan bisiklet aldım topladım. Kadın bisikletiydi ve kullanımı daha rahattı. Onu da benden emanet alan bir arkadaşım parçaladı.

1995 YILINDA BİANCHİ

- Sonra İzmir’e gelmişsiniz, sizden dinleyelim…

- 1970’li yılların sonunda evlendim. Yedek parça işimiz hala devam ediyordu. Sonra İzmir’e geldik. Basmane’de bir yedek parça dükkanı açtık. Neredeyse bütün Anadolu’yu dolaştım. Motorsiklet yedek parçası pazarlıyorduk. 1995 yılında Bianchi firmasına girdim ve aktif bisikletçiliğim o yıl başladı. Satış sonrası hizmetler bölümü yöneticisi oldum. O yıldan itibaren aktif olarak bisiklet kullanmaya da başladım. Benim gibi gününü bisiklet üzerinde geçiren birkaç arkadaşım daha vardı. Bir grup oluşturduk. Turların fotoğraflarını paylaştığımız bir internet sayfası yaptık kendimize… Ayrıca bisiklet dostları sayfamız vardı. Artık bisikletimin markası Bianchi idi, Ragno modelini almıştım. Simsiyahtı. İnişlerde beni kimse geçemezdi. Görevim boyunca İzmir Büyükşehir Belediyesi ile işbirliği yaparak bisiklet yarışları düzenledik. İşim gereği yurt genelinde birçok organizasyona katıldım. Ülkeyi dolaştım, kendime geniş bir çevre edindim. Bisiklet kullanımı ve servisi konusunda tüketicilere hep doğruları anlattım. Çünkü bisiklette meydana gelen arızanın üretimden mi, kullanıcıdan mı kaynaklandığını hemen anlayabiliyorum.

- Bisiklet sporunun yaygınlaşması için neler yaptınız?

- O yıllarda tek amacım “bisikleti nasıl yaygınlaştırabiliriz” sorusuna yanıtlar bulmaktı. Arayış içine girdim. Yurt dışından bir arkadaşım bisiklet turizmi yapmamı önerdi. Bir başkası “Geceleri niye bisiklete binmiyorsunuz?” diye sordu. Haklıydı, gündüz iş vardı ama gece herkes zaman bulabilirdi. 2007 yılında gece buluşmaları başladı. Herkes için en uygun gün Perşembe idi. Etkinliğimizin adını Perşembe Akşamı Bisikletçileri (PAB) koyduk. Yağmurlu bir sonbahar günü akşamı ilk buluşmamızda sadece 3 kişi vardı. Hatta yağmur o kadar şiddetliydi ki Göztepe köprüsünün altına sığındık. Bisiklet kullanmaya meraklı olanlar bizi yollarda gördükçe grubumuza katılmaya başladı. Gelenlere dondurma çay ısmarlıyordum. Artık Perşembe akşamları yola çıktığımızda trafikte herkes bize bakıyordu. Küfredenler, bizi kasklı görünce uzaylı diyenler vardı. Hep teşekkür ediyorduk. Zamanla bize alıştılar. Hatta bizi grup halinde yolda görenlerin, “Aaa bugün günlerden Perşembe” dediklerini duyuyoruz. Bütün amacımız bisikletin de trafikte yer almasıydı. Ve en büyük prensibimiz trafik kurallarına uymaktı.

PAB TÜRKİYE’Yİ ISITTI

-  PAB projenizle bütün Türkiye’ye örnek oldunuz…

Gece yollardaydık ve Perşembe Akşamı Bisikletçileri o kadar tutuldu ki kısa sürede Trabzon’dan Gaziantep’e kadar her yere yayıldı. Salı günleri de eğitim veriyorduk ve bisiklet kullananlar trafikte ne yapmaları gerektiğini de öğrendiler. Bisikletin sıcaklığı Türkiye’yi ısıttı. Medya da bize çok destek verdi. TV programlarına da konuk olduk. Fuarlara katıldık, sorunlarımızı, amaçlarımızı fuarlarda anlattık. Bisikletin insanları birbirine yakınlaştıran, kaynaştıran bir faydası da var. Yurtdışındaki gruplarla irtibata geçtik. Deneyimlerimizi anlattık, onların deneyimlerinden yararlandık. Sabırla uğraştık ve 250 kişilik bir grubumuz oldu sonunda…

Çalışmalarımız aralıksız sürdü. İzmir’de ilk kez uyaşım sempozyumu düzenledik. Ankara’dan bir şehir planlamacısı uzman Erhan Öncü geldi, deneyimlerini, öngörülerini anlattı. 6-7 bin çocuğa bisiklet eğitimi verdik, kuralları öğrettik. İzmirli bisikletçilerin yarattığı rüzgarla İzmir Emniyet Müdürlüğü de bisikletli polislerden oluşan Beyaz Kırlangıçlar ve Martılar projelerini geliştirdi. Bu ekiplerde yer alan polislere de eğitim verdik.

Ben aynı zamanda TRT Kent Radyo’da Kent-Trafik-Bisiklet başlıklı bir program yapıyorum. 2 yıldan bu yana konuklarımla birlikte İzmir’i, trafiği, bisikleti, sorunları anlatıyoruz.

Bizim PAB’ı kurduğumuz yıllarda İzmir’de henüz bisiklet yolu yoktu. Oysa İzmir’in iki yakası bisiklet yoluyla birleştirilmeliydi. O sıralar önerilerimiz dikkate alınmıyordu. Bir Perşembe akşamı İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu ile Pasaport’ta karşılaştık. Durduk, yol verdik, ilk iletişimimiz böyle başladı. Aslında bisiklet yolları projesi 1997 yılında hazırlanmış. Ancak konu gündeme geldiğinde trafikten sorumlu bir polis müdürü, “Birkaç entel-dantel için bu kadar yatırıma değmez” deyip karşı çıkmış.

YAKINDA RAHAT EDECEĞİZ

- Mücadelenizde amacınıza ulaştığınızı düşünüyor musunuz?

- İzmir’in kesintilerle dolu da olsa, İnciraltı Kent Ormanı ile İzmir Kuş Cenneti arasında 50 kilometrelik bir bisiklet yolu var. Bitmek bilmeyen inşaatlar, tramvay çalışmaları, yol, kavşak çalışmaları bittiğinde daha rahat edeceğimizi biliyorum. Uzun bir aradan sonra yıllarca emek verdiğim fabrikaya ACCELL’e Halkla ilişkiler Müdürü olarak geri döndüm. Şimdi sosyal projeler üzerinde çalışıyorum. Eğlenceli yarışmalar, etkinlikler hazırlıyoruz. Bisiklet kullananların doğa ile iç içe olmalarını sağlıyoruz. Bisikleti seviyorum, bisikleti anlatmayı seviyorum. Ne kadar çok olursak o kadar güzel olacağız.

Yorumlar (0)
14°
parçalı bulutlu
Namaz Vakti 24 Şubat 2020
İmsak 06:22
Güneş 07:43
Öğle 13:30
İkindi 16:35
Akşam 19:06
Yatsı 20:22
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 22 45
2. Galatasaray 23 45
3. Sivasspor 23 45
4. Başakşehir 22 43
5. Alanyaspor 23 39
6. Fenerbahçe 23 38
7. Beşiktaş 23 37
8. Göztepe 22 34
9. Gaziantep FK 23 31
10. Gençlerbirliği 23 27
11. Antalyaspor 23 25
12. Malatyaspor 22 24
13. Denizlispor 22 24
14. Çaykur Rizespor 21 24
15. Konyaspor 23 21
16. Ankaragücü 23 20
17. Kasımpaşa 22 16
18. Kayserispor 23 16
Takımlar O P
1. Hatayspor 23 45
2. Erzurum BB 23 42
3. Bursaspor 23 39
4. Adana Demirspor 23 37
5. Altay 23 34
6. Fatih Karagümrük 23 34
7. Keçiörengücü 23 32
8. Ümraniye 23 32
9. Akhisar Bld.Spor 23 32
10. Menemen Belediyespor 23 32
11. Balıkesirspor 23 31
12. Giresunspor 22 28
13. İstanbulspor 22 27
14. Altınordu 23 24
15. Osmanlıspor 23 21
16. Adanaspor 23 18
17. Boluspor 23 17
18. Eskişehirspor 23 16
Takımlar O P
1. Liverpool 26 76
2. Man City 27 57
3. Leicester City 27 50
4. Chelsea 27 44
5. M. United 27 41
6. Tottenham 27 40
7. Sheffield United 27 40
8. Wolverhampton 27 39
9. Arsenal 27 37
10. Burnley 27 37
11. Everton 27 36
12. Southampton 27 34
13. Crystal Palace 27 33
14. Newcastle 27 31
15. Brighton 27 28
16. Bournemouth 27 26
17. Aston Villa 27 25
18. West Ham 26 24
19. Watford 27 24
20. Norwich City 27 18
Takımlar O P
1. Barcelona 25 55
2. Real Madrid 25 53
3. Atletico Madrid 25 43
4. Sevilla 25 43
5. Getafe 25 42
6. Real Sociedad 24 40
7. Villarreal 25 38
8. Valencia 25 38
9. Granada 25 36
10. Levante 25 32
11. Athletic Bilbao 25 31
12. Osasuna 25 31
13. Real Betis 25 30
14. Deportivo Alaves 25 30
15. Real Valladolid 25 29
16. Eibar 24 24
17. Celta de Vigo 25 24
18. Mallorca 25 22
19. Leganés 25 19
20. Espanyol 25 19
banner29